Cykla en del av Porfyrleden: Evertsberg - Västäng

Visa karta

Cykla mountainbike på stigar, traktorvägar och grusvägar – mitt i Älvdalsskogen.

Upplev älvdalsnaturen på mountainbike. Starta vid Evertsbergs bygdegård och cykla på mindre grusvägar, traktorvägar och stigar ner mot Västäng. Från bygdegårdens parkering, följ Dysbergsvägen nerför backen, sväng in på Skolvägen. Följ skoterkryssen genom skogen vid skolan, korsa vägen, följ skoterkryssen igen fram till Porfyrledens markeringar kommer fram vid bron. Följ orangea markeringar och skyltar ”Porfyrleden”. Följ denna tills Porfyrleden svänger till Vänster och Romboleden (som hittills varit samma led) fortsätter rakt fram. Fortsätt rakt fram och följ Romboleden till Västäng. Se karta i bilder. Leden är i varierad terräng och perfekt för den som söker lite utmaning, men som ändå vill kunna köra snabbt på grusvägar emellanåt. Sträckan är 12 kilometer.

Visa mer
Vandrarhem

Gåsvarvs Bystuga

Avstånd: 9,2 km
I Gåsvarv, ca 5 km söder om Älvdalen, har du utsikt över Österdalälven och naturen bakom knuten. Härifrån kan du vandra rakt ut i vildmarken längs gamla fäbodstigar, markerade som vandringsleder. Bystugan går att hyra för boende, fester och konferenser.
Vandrarhem

STF Vandrarhem Älvdalen Tre Björnar

Avstånd: 10,5 km
Tre Björnar Vandrarhem med hemlik miljö. Vintertid finns proffsiga skidspår, miltals preparerade skoterleder, 19km till alpin åkning, härlig snö. Sommartid: levande fäbodar, vandring i urskog, bär och svamp, musik & motorfestival, bygdevecka, fiske, bad.
Camping

Älvdalens Camping och stugby

Avstånd: 11,2 km
Lugn camping, vackert belägen vid Österdalälvens strand, anslutning till Sim- och Ishall med 50 m bassäng.
Build: 2000-01-01 00:00:00, Host: online3core18, DB: o3.cbguide-4804.cbischannel-30250.v1 online3data04.db.citybreak.com:8080, Controller: Todo, Action: showdetails