Storsnäll - Vandringsled

Visa karta

Leden tar er till toppen av Storsnäll, 560 meter över havet. Variera vandringen mellan 2, 8 eller 13 km.

2km - Starta vid parkeringen vid vändplanen (se kartan bland bilderna, övre parkeringen). Följ skyltar och gul markering till Storsnäll. Det är ganska brant stigning sista biten upp mot toppen. Samma väg tillbaka till vändplanen.

8km - Starta vid Gåsvarvs bystuga. På vänster sida av bystugan börjar vandringsleden. Följ gul markering och skyltar mot Storsnäll. Det är varierande terräng, leden korsar ett gammalt järnvägsspår, grusvägar och skog. Det är ganska brant stigning sista biten upp mot toppen. Gå sedan tillbaka samma väg.

13km - Starta vid Gåsvarvs bystuga. På vänster sida av bystugan börjar vandringsleden. Följ gul markering och skyltar mot Storsnäll. Strax innan man går upp på Storsnäll delar sig leden och efter besöket på toppen följer man skyltarna mot Lokbodarna. Kommer man ner från Storsnäll så blir det åt höger. Fortsätt att följa gulmarkering och skyltar mot Lokbodarna.

Det kommer komma en korsning där man ska svänga till höger som är enkel att missa så var uppmärksam. Skylten är just nu lite trasig och kan vara svår att se. Fortsätt mot Lokbodarna. När ni har passerat Lokbodarna så kommer det stå Gåsvarv på skyltarna och markeringen är fortfarande gul.

Det är varierande terräng där man korsar ett gammalt järnvägsspår, grusvägar, kalhygge och skog. Den största stigningen är upp till Storsnäll. 13km rundan tar mellan 4-5h beroende på tempo.

Texten om vandringsleden är senast uppdaterad 19/6-2019 och bilderna är från 13km vandringen.